Blog nr 3: wat ons opvalt en bezighoudt
Allereerst: het weer. We hebben begrepen dat het in Nederland behoorlijk hard geregend heeft. Maar wij hebben eigenlijk nog geen spat regen gezien. Dat is dus ongeveer nu bijna een maand op rij. De wind is over het algemeen goed zeilbaar. Een paar keer windstil gehad. Vaak weinig wind en niet altijd uit de goede hoek, maar eigenlijk nooit te veel. We prijzen ons gelukkig. Inmiddels zijn we bijna aan de Zuidkant van Bretagne aangekomen. Het idee was in eerste instantie Brest aan te doen. Maar de verhalen daarover waren niet superenthousiast. Wel over Cameret-sur-mer. Daar zijn we dan ook maar naar toe gegaan. En inderdaad een heerlijk idyllisch plaatsje. Beetje touristisch maar we hebben hier heerlijk een paar dagen gelegen. Het plan is om 22 juni bij Vannes te zijn, waar we een paar zeilvrienden (John & Tinie) willen ontmoeten. Moet in dit tempo gaan lukken.
Wat ons wel opvalt hier in Frankrijk (kleinigheidje) is dat als men je helpt bij het aanleggen (dat doen ze heel veel en ze zijn erg vriendelijk) dat ze dan de landvasten beleggen op de kikkers op de kant. In Nederland ben ik gewend dat als je een landvast geeft, men deze om de kikker legt en dan weer teruggeeft zodat je die op de boot kan beleggen (is handig, kun je vanaf de boot ook weer losgooien).Maar in de havens zien we dat de Fransen alles op de steiger beleggen.
En er wordt nog wel eens geklaagd over het fonteinkruid in het Markermeer en Gooimeer. Maar ook hier komen we op zee enorme ‘dekens’ vvan planten/zeewier tegen. Is wel irritant want blijft achter je roer en in je schroef zitten. Tot nu toe steeds alles weg weten te krijgen gelukkig.
Dan de projecten:
-Windvaan
Dat was een behoorlijke uitdaging. Gaten boren in de spiegel en vooral zorgen dat de paal goed verticaal staat. Betekende een hele hoop raspen en schuren aan de houten pads, ook om de ronding van de spiegel goed te krijgen. De onderste houten pad heb ik bij een timmerman laten maken. En al met al ben je daar dan drie dagen mee bezig. Veel van de tijd gaat zitten in het zoeken van ‘mannetjes’ die wat kunnen. Zeker als je Frans niet zo best is. Je bent zo maar een paar uur onderweg op een fietsje en dat je dan toch zonder resultaat weer terugkomt. Maar goed: het is gelukt (en klein beetje trots dat ik dat zonder hulp heb kunnen doen, weliswaar wel met letterlijk ‘bloed aan de paal’. We moeten nog wel een oplossing vinden voor de bimini want die zit behoorlijk in de weg. Wordt aan gewerkt en we zijn in gesprek met de mensen van Hydrovane over een mogelijke oplossing. Op aan de windse koersen (dan zit de bimini niet in de weg) doet Frank (zo hebben we onze extra bemanningslid genoemd) het als een tierelier overigens.
-Kroon
We wilden in eerste instantie naar Brest omdat daar (volgens Google Maps) behoorlijk wat tandartsen zitten. Van tevoren gebeld: allemaal lastig, geen tijd (kom in ‘Novembre’ maar terug. Dus we dachten: we gaan gewoon die tandartsen af en als je voor hun neus staat, zeggen ze geen nee (is namelijk ook echt alleen een kwestie van goed schoonmaken en terugplakken. Eerst dus met de bus (1,5 uur) naar Brest. Was eigenlijk geen straf omdat we nog door een prachtig natuurreservaat zijn gereden. Erg mooi. Bij de eerste tandarts werden we vriendelijk te woord gestaan, maar zij hadden geen tijd. Wel stuurden ze ons door naar de universiteitskliniek in Brest (kleinste Universiteit van Frankrijk). Na de nodige registraties, wachtrijen en een paar uur wachten op een plekje had ik dan eindelijk mijn kroon weer terug op z’n plek. (nog wel even in het Frans ruzie gemaakt met een behoorlijk opgefokt typje (een echte ‘non-valeur’ zeg maar)die vond dat ie eerst geholpen moest worden. Overigens spotgoedkoop geholpen voor slechts € 10,07 (“en zo komt Jan Splinter door de winter”)
-Nespresso
Die staat ook weer stormvast 🙂
-Marifoon
Die nemen John en Tinie dus mee (erg aardig) en kunnen we vanaf volgende week installeren
Inmiddels hebben we de bijboot opgeblazen omdat we veel aan moorings en voor anker liggen. De buitenboordmotor hadden we voor vertrek eigenlijk nog moeten laten controleren, maar is er niet van gekomen. Na twee jaar stilstand en oude benzine deed die natuurlijk helemaal niets meer. Die is inmiddels gerepareerd en gaan we zo ophalen. En onze vrolijke viervoeter moet natuurlijk wel worden uitgelaten.
Overigens hebben we de motor en generator van de boot voor vertrek grondig laten nalopen en een grote beurt gegeven, maar na het starten van de generator, sloeg deze na een paar minuten af (motor te warm). De oorzaak was wel snel duidelijk (te weinig koelvloeistof). Wel slordig dat dat dan niet goed gecontroleerd is tijdens de beurt. Wel vinden we dat de generator slecht/moeilijk start. Moeten we nog even naar kijken.
Ik kan me voorstellen dat je af en toe data en tijden door elkaar haalt tijdens het zeilen, dag in dag uit (nou ja). Anders zou ik zeggen dat je 22 juni nog wel haalt om in Vannes te komen…. 2020 wel te verstaan :-);-)