Nou eindelijk: tweede blogje

juli 10, 2019 5 Door Johan

 

Zit allemaal nog niet in mijn systeem, dus moet de frequentie wat omhoog gooien en wat meer van ons laten horen. Daarnaast ontzettende oorlog gehad met wordpress. Blijkbaar moest er na de nieuwe update een extra plugin worden geïnstalleerd. zo gebeurd maar voordat je daar achter bent ben(en tijd voor hebt en goede internet)  ben je wel weer vier dagen verder.

Waar waren we gebleven. Oh ja. Boulogne. Eigenlijk doen we alles tot nu toe in langere of kortere dagtochtjes. Vanuit Boulogne zijn we naar Dieppe vertrokken. Deels op de motor en deels lekker gezeild

Vanuit Dieppe naar Fecamp. Helaas de wind pal op de kop dus al kruisend (toch nog lange dag) nog net voor laag water Fecamp bereikt.Het verval is in deze hoek enorm. Zo’n 5-6 meter en de ingang van Fecamp is best wel ondiep.

In Fecamp een dagje overgebleven omdat de volgende stop Cherbourg pal in de wind lag. Volgens verwachting draaide de wind ’s nachts naar noord en zijn we ’s ochtends rond 4 uur vertrokken richting Cherbourg. Op een half uurtje motoren na, heerlijk gezeild.

Eén van mijn zorgen was dat er gedurende de reis van alles kapot zou gaan. Ik was daar redelijk op voorbereid, maar dat het verval zo snel in zou zetten, viel wat tegen. Daar gaan we. In rap tempo

  • Radar
    Al bij vertrek vanuit Nederland was duidelijk dat de radar wat onvoorspelbaar gedrag vertoonde en het eigenlijk gewoon niet deed. In Cherbourg lagen we gelukkig pal naast de Piekant (met Hans en Joke aan boord) die door noest dedectie en analysewerk de boel weer aan de praat heeft gekregen. Oorzaak: schroef door plafondpanneel die vervolgens ook dwars door de radarkabel ging -> ja,dan gaat ie stuk.
    Afijn: opgelost en werkt weer. Erg blij mee.
  • Marifoon
    Bij vertrek vanuit Fecamp gaf ie nog een heel klein zuchtje en toen was ie helemaal dood. In cherbourg opengeschroefd. Twee geplofte condensatoren. Helaas niet meer te repareren (Was een oud beestje, maar was er errug blij mee: handset binnen en buiten. Helemaal toppie). Dus inmiddels nieuwe besteld. Het vervelende is alleen dat er dan weer kabels getrokken moeten worden. De laatste keer was dat een fijn feest. Maar dat moet dan maar.
    Besteld en voorlopig redden we ons met de handmarifoon
  • Nespresso
    Zelfde verhaal. Klein zuchtje en ‘dood’. Ilse in alle staten. Snel naar de Carrefour en daar stond er gelukkig nog eentje. Wel ander modelletje waardoor mijn fijne systeem om de Nespresso vast te zetten en toch makkelijk los te halen (om schoon te maken) niet meer werkt. Voor de niet-zeilers onder jullie: als je onder helling vaart dan vliegt alles, maar dan ook echt alles wat niet goed vast zit door de boot. Moet ik nog even mee aan de slag.
    Gaat lukken
  • Kroon
    Tja, neem ik een dropje (woonbootje, heel toepasselijk) schiet mijn kroon d’r af. Voor de zeilers onder ons: Stuurboord onder. Wel lastig. Morgen maar ff met m’n tandarts bellen wt we daar mee doen. (heb wel wat sikaflex aan boord ) 😉

Maar goed

Vanuit Cherbourg vertrokken naar Guernsey. Dat is wel een stukje om even goed naar het tij te kijken. Met stroom tegen heeft dat eigenlijk geen zin. De Alderney Race staat bekend om z’n onrustige zeetjes en sterke stroming. Er was nagenoeg geen wind, dus we waren blij met de stroom. Op enig moment hadden we maar liefst 8 knopen stroom mee. Schoot dus lekker op.

We moesten naar Guernsey omdat we daar onze Windvaan hadden laten bezorgen (Was tip van de leverancier en scheelde een mooie smak belasting. We waren alleen even vergeten dat ook Guernsey dezelfde regels hanteert voor honden als het Engelse vaste land. Dat was wat lastig. Bij overtreding sluiten ze gewoon Dokkie een aantal maanden in quarantaine op. Dus wel iets om rekening mee te houden.

Die nacht aan een mooring gelegen en ’s ochtends naar Boatworks waar de Windvaan was afgeleverd. Daar was het voor opening al een gekkenhuis omdat iedereen voor vertrek nog even wilde tanken. Uiteindelijk de spullen (vier grote dozen) ingeladen en toch nog maar even getankt. (600 liter diesel voor € 500,- is echt een koopje)

Overigens enorm gekkenhuis tijdens het tanken. Blijkbaar moest iedereen nog even snel, snel, snel zijn diesel volgooien. Daarnaast was er powerboat racing en waren al die boten onderweg naar het startveld: oorverdovend lawaai maken die zeg.

Direct vertrokken naar Frankrijk, waar Dokkie na zo’n 30 uur eindelijk van boord kon om z’n plasje te doen. En daar begonnen aan het projectje Windvaan. Kijken of we die 4 dozen achter op de spiegel kunnen krijgen.

Daarover de volgende keer meer.