Blog-berichten Bahama’s – Bermuda

april 25, 2020 Uit Door Johan

Hieronder de blogberichtjes die we onderweg van de Bahama’s naar Bermuda via predictwind hebben geplaatst.

1: En we zijn weg

Eindelijk,
Na 5 weken op hetzelfde plekje voor anker te hebben gelegen, zijn we nu eindelijk vertrokken.
De zeilen staan erop. Helaas veel minder wind dan voorspeld en ook nog eens uit een hoek dat onze route niet bezeild is. Maar op de één of andere manier vinden we dat helemaal niet erg.
We houden jullie op de hoogte.

2. De kop is eraf

Nou, we zijn inmiddels 24 uur onderweg. Onze dag afstand is 156 Nm, maar omdat we met het uit kruisen wat mijlen ‘vermorst’ hebben, kunnen we nu 124 Nm van de 760 aftikken.
Eenmaal buiten de eilanden begon de wind aan te trekken en viel die geleidelijk aan gelukkig ook wat ruimer in. Doordat de boot dan iets rechter ligt wordt het verplaatsen in de boot ook wat eenvoudiger. Helaas hadden we met behoorlijk wat swell te maken waardoor het best wel een bumpy nacht was. Als het goed is draait de wind nog verder door en wordt het allemaal iets gemoedelijker.
In ieder geval schieten we lekker op en de stemming zit er goed in,

3. Dag twee: we schieten op

Zooooo, dit is echt kicken. Een dagafstand van maar liefst 173 Nm. de omstandigheden waren gisteren dan ook wel ideaal, weinig golven en deining. Wind invallend tussen 90 en 120 graden en variërend tussen de 15 en 20 knopen en een zonnetje erbij. En de nacht op zee blijft toch wel iets magisch hoor. Zeker als de maan onder is, is het enorm genieten van de sterrenhemel.
Gelukkig schiet het op want na vandaag is het wel over met de pret. De wind wordt minder en gaat nog ruimer invallen. Dat kunnen we nu (vrijdag 8 uur ‘s ochtends) al een beetje merken. Inmiddels zorgt de deining er alweer voor dat de druk in de zeilen af en toe wegvalt. Het routeringsprogramma laat zelfs wat motor uren zien. We hopen dat dat nog mee gaat vallen.
In ieder geval: Bermuda we komen er aan.

4. Over de helft

We hebben de derde dag achter de rug en inmiddels zijn we over de helft. Gisteren zoals verwacht iets minder wind. Vannacht hebben we tijdens de wachtwissel een gijp gemaakt en we hebben de zeilen nu over stuurboord. We zijn weer 137 Nm dichterbij Bermuda gekomen. Vandaag zou het nog echt goed te zeilen moeten zijn, maar morgen zitten we nog steeds tegen motor uren aan te kijken (of dobberen) dus daar lijkt niet veel verandering in te komen.
Inmiddels zitten we wel volledig in het ritme en er gebeurt niet veel. Af en toe een vrachtschip. Geen dolfijnen of vliegende vissen. We proberen de tijd de doden met lezen en filmpjes.

5. Dag vier alweer

Bermuda komt met ieder uur dichterbij. Helaas ging het de afgelopen 24 uur niet zo snel. Vannacht viel de wind helemaal weg en hebben we toch maar besloten om de motor bij te zetten. De afgelopen 24 uur hebben we 126 Nm afgelegd.
Voor wie geïnteresseerd is ons dagritme. Om 7 uur ‘s ochtends loopt Ilse haar wacht af. Ilse gaat dan nog even slapen en ik ontbijt wat. De rest van de ochtend lezen we wat en kijken we wat filmpjes. We hebben af en toe contact met Mattijs die vanuit huis ook kijkt wat de beste route ou zijn op basis van onze positie en het weer. Dan eten we rond een uur of twee de ‘warme maaltijd’. We hebben voor dat tijdstip gekozen omdat met licht alles eenvoudigweg veel handiger is. Om een uur of vijf hebben we ‘happy hour’ (allebei blikje fris) met een knabbeltje of zo en een muziekje.
Om 6 uur en 7 uur ‘s avonds heb ik twee ‘ SSB-netjes’. Dan komen op een vast tijdstip en vaste frequentie wat boten op de kortegolf radio bij elkaar. Om 6 uur is een Nederlands netje en om 7 uur een speciaal netje voor de oversteek. De kwaliteit wisselt eat en het lukt ook wel eens niet maar gisteren had ik zowaar contact met een boot die op de Kaapverden ligt. Dat is maar liefst 5000 km verder. Dat netje is wel gezellig en zorgt ervoor dat je nog wat andere mensen spreekt. Daarnaast kun je je positie doorgeven zodat ze weten waar we zijn.
Ons wachtschema begint aansluitend
Johan 19.00-22.00
Ilse 22.00-01.00
Johan 01.00-04.00
Ilse. 04.00-07.00
En dan om 8 uur even dit blogje schrijven

Tot morgen.

6. Vijfde dag. Het valt niet mee

Eigenlijk hebben we de afgelopen dag alleen maar gemotord. Best wel zonde van de diesel. Toch maar kijken of er niet een mogelijkheid is om op Bermuda diesel in te Slaan (ondanks alle COVID beperkingen). Vannacht toch maar geprobeerd om een beetje zeil bij te zetten. Maar met veel te weinig wind en toch nog een behoorlijke deining levert dat geen snelheid maar wel een hoop geklapper op. Het is nu acht uur ‘s ochtends en we hebben nu eindelijk wat meer wind en een beetje vaart. De voorspelling is dat het nog iets verder aantrekt en we hopen dat een aankomst dinsdag nog mogelijk is. Wel een frustrerende dag zo. Maar het is altijd zo op het water dat elke vervelende situatie op een gegeven moment ook weer voorbij gaat.
Gisteren ook nog geprobeerd een visje te vangen maar dat is niet gelukt

7. Nog 100 Nm te gaan!

We zijn zojuist de 100Nm grens gepasseerd. Gelukkig is de wind ook weer helemaal terug dus we hebben weer een lekker vaartje. Doet ook wel weer wat met de sfeer aan boord. Betekent nog één nachtje en dan komen we ergens in de ochtend aan in George Town en kunnen we voor anker.
Enige nadeel is dat het waarschijnlijk wel een wat ongelukkig tijdstip voor het anker biertje wordt. Moeten we misschien doorschuiven naar de middag. :wink:

8. We zijn er bijna

Dat was een wat onrustig laatste nachtje. De wind continu rond de 27 knp maar vooral een ontzettend onrustige ongestructureerde zee. We werden alle kanten op geslingerd. Gelukkig was het ruime wind maar was niet fijn
Het frontje is gepasseerd. Wind weer een normal 15 knp En gedraaid tot aan de wind en het zonnetje staat er weer bij.
We hebben al contact gehad met Bermuda radio. Die gaan ons naar binnen praten (schijnt standaard te zijn)
Nog een paar uurtjes en dan zijn we binnen
Ankerbiertje ligt al koud.

9.Jaaaah! We zijn er!

Rond een uur of tien vanochtend lagen we langszij bij de customs om in te klaren. Een allervriendelijkste ontvangst en op en top Britse communicatie.
We kunnen hier gelukkig weer wat proviand en diesel inslaan. Na het nodige papierwerk en opnemen van de temperatuur zijn we achter een mooring gaan liggen. Na het opruimen en een ankerbiertje :beer: zijn we allebei als een blok in slaap gevallen.
Morgen bevoorraden. Alles weer even nalopen en dan maar ‘ns kijken wanneer we verder kunnen.